گروه بورس: مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تشریح دلایل فروش نرفتن نفت خام در بورس کالا اعلام کرد: در نشست‌هایی که با مسئولان سازمان بورس داشتیم آنها اعلام کردند که قصد گرانفروشی داریم اما اعتقاد ما این است که توان خرید محصولات نفتی در مجموعه بازار سرمایه وجود ندارد.

بورس

به گزارش همشهری، از زمان صدور رأی نهایی برای عرضه نفت خام در بورس کالا مدت‌ها می‌گذرد اما از آن زمان تاکنون نفت خام به جز یک مورد در بورس فروخته نشده است، استدلال مسئولان بازار سرمایه این است که مدیران میانی شرکت نفت در حال مقاومت و گرانفروشی هستند اما مسئولان شرکت ملی نفت ایران نظر دیگری دارند.در همین رابطه سیدمحسن قمصری مدیر بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با همشهری درباره دلایل توقف عرضه نفت در بورس کالا گفت: ما فکر می‌کنیم توانایی خرید نفت از طریق مجاری بازار سرمایه وجود ندارد، به همین دلیل هم بود که مسئولان بازار سرمایه پس از آخرین عرضه‌ای که در بورس کالا انجام شد اعلام کردند که عرضه نفت در بورس کالا متوقف شود. وی در تشریح دلایل این موضوع گفت: علت فروش نرفتن نفت در بورس کالا این است که هیچ مجموعه‌ای از طریق مجاری بازار سرمایه توان خرید نفت را ندارد. قمصری در پاسخ به این پرسش که آیا در این زمینه نشستی نیز با مسئولان سازمان بورس برگزار شده و اعتقاد آنها چیست؟ گفت: در نشست‌هایی که برگزار شد آنها اصرار کردند که مجموعه شرکت نفت در حال گرانفروشی است در حالی که اعتقاد ما این است که توان خرید محصول نفت از طریق این خریداران وجود ندارد، ضمن اینکه ما اجازه نداریم از جیب بیت‌المال ارزان فروشی کنیم.

سازمان بورس همکاری کند

مدیر بین‌الملل شرکت ملی نفت همچنین در گفت‌وگوی دیگری با ایسنا در پاسخ به این پرسش که روند عرضه نفت در بورس تا چه زمانی به این شکل ادامه خواهد داشت؟ تصریح کرد: تا زمانی که دستور‌العمل جدیدی وجود نداشته باشد، با همین روش نفت را عرضه خواهیم کرد و در مورد انتقال نفت به بورس انرژی نمی‌توان در حال حاضر صحبت کرد، چرا که در حال حاضر ساز و کار و دستورالعمل مشخصی در این خصوص وجود ندارد. وی افزود: مسئولان وزارت نفت می‌کوشند که عرضه نفت خام و دیگر فراورده‌های نفتی در بورس به بهترین شکل ممکن ادامه یابد و در این مسیر امیدواریم هر چه زودتر نتایج مذاکره‌ها روشن شود و بهترین تصمیم ممکن برای ادامه عرضه گرفته شود. البته فکر می‌کنیم درصورت همکاری بیشتر مسئولان سازمان بورس، امکان یافتن راهکار مناسب برای حل مشکل پیش آمده در عرضه نفت خام وجود دارد.

مشکل اصلی بورس نفت

یک کارشناس ارشد مسائل اقتصادی با بیان اینکه مشکل اصلی نفت خام تنوع نداشتن عرضه و تقاضاست، گفت: اگر عرضه کل محصولات نفت و پتروشیمی خاورمیانه در بورس نفت ایران، با تعامل و مشارکت کلیه کشورهای منطقه انجام شود، شاید ایران بتواند بهترین بورس منطقه باشد. شاهین شایان‌آرانی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه مشکل عرضه نفت در بورس این است که تنوع عرضه وجود ندارد گفت: مشکل اصلی این است که فقط شرکت ملی نفت ایران که وابسته به دولت است عرضه‌کننده نفت و مشتقات نفتی است، بنابراین طبیعی است با این وضع کشف قیمت رخ نخواهد داد.

شایان‌آرانی تاکید کرد:‌ با توجه به اینکه فقط شرکت ملی نفت ایران اقدام به عرضه می‌کند، قیمت‌گذاری کاملا انحصاری خواهد بود و نمی‌توان گفت بورس نفت، بلکه تالاری است که شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت مسئول عرضه آن است. این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه وقتی نفت سایر کشور‌ها نیز عرضه شود، فضای معاملات بهتر و رقابت بیشتری به‌وجود می‌آید، گفت: اگر در ایران 10 شرکت نفتی وجود داشت، بورس نفت معنا پیدا می‌کرد ولی در حال حاضر فقط شرکت ملی نفت ایران عرضه‌کننده است، زیرا وقتی عرضه متنوع نباشد قیمت شفاف نخواهد بود. شایان‌آرانی تصریح کرد: از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد که بورس نفت موفق نخواهد شد زیرا ساختار طراحی شده آن مشکل دارد.

کد خبر 149453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز